Parasailor – Parasail

Allure 45-14-Ellem II

ISTEC`s patenterte Parasailor og Parasail er gjennombrudd innen seildesign som setter en ny standard. De spesielle egenskapene gjør at seilene erstatter både spinnaker og gennaker, og de kan også benyttes uten spinnaker bom.

Bedre seilegenskaper

Parasailor og Parasail gjør det for første gang mulig å bruke et seil som både spinnaker og gennaker, uten at det går utover ytelsen. Seilet kan brukes fra 70 til 180 grader på vinden. Det reduserer trykket på baugen ved at det gir et løft i tillegg til kraft fremover og den stabiliserende effekten gjør at trykket på roret blir mindre. Parasailor og Parasail er derfor spesielt godt egnet ved bruk av autopilot.

Parasailor og Parasail prinsipper

Seilet kan deles inn i en øvre og nedre del. Dette muliggjør plasseringen av en profilert vinge som plasseres i luftstrømmen i åpningen av seilet. Denne vingen er utviklet gjennom paragliding og kite surfing. (Istec som produserer Parasailor og Parasail eies av et av verdens største paraglider selskaper). Denne profilerte vingen skaper et drag fremover og et løft oppover. Disse egenskapene reduserer trykket på baugen og gjør at seilet blir veldig stabilt.

Fordeler

  • Parasailor og Parasail kan seiles uten spinnakerbom. Seilet er derfor lett å jibbe.
  • Luftfylt vinge holder seilet oppe og forhindrer at det kollapser.
  • Vingen gjør at det skapes et løft i seilet.
  • Seilene ventilerer, det vil si: i kastevind vil overflødig vind slippe ut gjennom spalten i seilet. Dette gjør at seilene kan brukes i sterkere vind enn en spinnaker
  • Parasailor og Parasail reduserer kreftene som virker på stående rigg.
  • Seilene åpnes og fylles uten dramatikk.
  • Parasailor og Parasail produseres i duk og med produksjonsmetoder som er godkjent av luftfartsmyndighetene.
  • Seilet er lett å heise og ta ned.
  • Båten seiler mer stabilt, redusert tendens til broaching.
  • Lett å håndtere selv for lite mannskap.
  • Parasailor/Parasil er en spinnaker/gennaker du faktisk kommer til å bruke.

Økt sikkerhet

    • Baugen graver seg ned, rulling og broaching har vært den store ulempen med spinnakerseiling.Høy sjø og kastevind er ofte årsaken til at mange mister spinnakeren eller i noen tilfeller hele riggen.
    • Parasailor og Parasail bruker avansert teknologi for å flytte kreftene som virker på seilet. Dette reduserer de overnevnte ulempene med spinnaker seiling betraktelig.
    • Du trenger ikke gå på fordekket for å jibbe.
    • Seilet er lett å sette og ta ned takket være den spesielle strømpen «easy snuffer»

Parasailor vs Parasail

Parasasil er en lettere variant av Parasailor. Begge seil er basert på det samme prinsippet med vinge og oppdrift / stabilitet fra denne, og begge kan brukes over ett stort vind vinkel område. (70-180 grader) og uten spinnaker bom. Forskjellen ligger i tykkelse seilduk (dvs. de benytter en spesial duk som også benyttes i Paraglidere), og i utforming av selve vingen.

Parasailor har kraftigst duk og en dobbel vinge, mens Parasail har en enkel vinge og en lettere duk, men av samme kvalitet. Parasailor er for de som ønsker et lett vinds seil som skal tåle så mye som mulig. Kanskje skal man på langtur og seilet skal gjerne stå oppe gjennom en noe uforutsigbar natt?

Om man ønsker et ennå lettere og større seil for ennå lettere vinder bør man vurdere Parasail. Sammen med lettere duk har dette seilet også en enkel vinge. Det blir derfor også noe rimeligere enn Parasailor.

Her er en sammenligningstabell for de to modellene:

Parasailor Parasail
Anbefalt båtstørrelse >30 fot 22-32 fot
Vingtype 3D dobbelduk 2D enkelduk
Indre stabilitet meget høy høy
Minimum vind 5 kts 3 kts
Brukes sammen med autopilot Ja Ja
Spinnaker bom ikke nødvendig, men mulig Ikke nødvendig, men mulig

Easy Snuffer

Seiles heises rett ut fra sekken som følger med, mens det befinner seg inne i en strømpe som Istec kaller «Easy Snuffer» Når seilet er heist opp trekkes strømpen opp over seilet ved å dra i en line, og seilet vil da fylles. Når seilet skal ned trekker man i den andre enden av samme ine og strømpen vil da trekkes ned over seilet igjen. For at denne operasjonen skal gå lett er det designet en spesiell ring nederst på strømpen. Ringen er oval, noe som er gunstig både for å holde den oppe under seilas og når seilet skal inne i strømpen igjen. [Se video]

Nedlastninger:

Linker:


WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien