Verftet

Det franske verftet Allures Yachting i løpet av de siste årene bygget seg opp til å bli et meget seriøst og innovativt verft, fundamentert på et anerkjent konsept bygget etter de siste tekniske løsninger. Verftet startet opp med en seriøs spørreundersøkelse blant erfarne seilere generelt, og langturseilere spesielt.  Basert på dette har de sammen med det anerkjente arkitektselskapet Berret-Racoupeau utviklet båter som har blitt meget godt mottatt blant kundegruppen så vel som bransjens fagfolk og journalister.

Allures Yachting har senere utvidet med oppkjøp av Outremer og Garcia. Verftene inngår i Grand Large Yachting Group med eget serviceselskap etc og er dermed en tung aktør innen langturseiling. De er også i ferd med å bygge opp et sosialt nettverk for seilere på langtur, Grand Large Café.

Allures Yachting er gjennomtenkt fra A-Å, noe man innser enten det er snakk om tekniske løsninger og valg, eller organisasjonen rundt. Dette vil du som eier vil nyte godt av.

 

Design

Konstruksjon:

Skroget, inklusiv dekket, er sveiset i aluminium. Skroget er bygget rundspant. Med kraftige spant og profiler. Overbygget og cockpit / akterskip er i GRP og vakum støpes som en enhet. De to delene føyes sammen med et spesial lim som i seg selv er sterkt nok til denne oppgaven av alene, men i tillegg er det naglet sammen. Teknologien og kombinasjonen aluminium / GRP er anerkjent og benyttet i mange sammenheng, blant annet på superyachts. Den gir flere god egenskaper:

  • Sikkerhet i et solid aluminiums skrog
  • GRP gir gode muligheter for utforming og design
  • Enkelt vedlikehold
  • Lett overbygg

Alle Allures modellene har senkekjøl og 2 ror. Både ror og kjøl på båter levert av Lange Maritime har korrekt hydrodynamisk form (NACA profil). Det vesentligste av ballasten ligger integrert i skroget, innsveiset i kasser rundt senkekjølskassen. Det betyr at båten har full stabilitet uavhengig av kjølens posisjon. Både diesel og vanntanker, som ligger plassert på hver side av senter, kan benyttes til å trimme ballasteringen ved hjelp av elektriske pumper som kan flytte diesel og vann fra den ene til den andre siden.

Kjølen er festet i ett svingpunkt i forkant av kjølkassen og opereres ved hjelp av et enkelt og manuelt line system fra cockpit. Den foldes helt inn i skroget når den er oppe, og det betyr også at den vil slå inn om man skulle være så uheldig å treffe noe under seilas.

Med senkekjølen inne kan båtene tørrlegges uten ytterligere støtte. De hviler da på bunnplaten og skeget foran propellen.

Båter levert av Lange Maritime har isolert skrog og overbygg som standard.

Ser man nærmere på konstruksjon og tekniske valg vil man med en gang se at her er det også gjort seriøse vurderinger og valg. Gode underleverandører, profesjonelt rørsystem, elektrisk system etc, alt merket og dokumentert etter skikkelig standard. Jo flere dørkplater og luker man åpner, jo mer imponert blir man. Velkommen om bord!

 

Allures Yachting har som mål å bygge havgående langturseilere til en fornuftig pris med klare krav til:

  • Sikkerhet
  • Gode seilegenskaper og seilglede
  • Komfort, funksjon og design.
  • Frihet med hensyn til hvor og når man skal seile

 

Eksteriør:

Båtene har et moderne skrog med lang vannlinje og relativt bredt akterskip. Romslig cockpit med gode stueplasser og 2 ratt er standard. Dekkslayout og dekksutrustning for enkel betjening fra cockpit.


Interiør:

Innredning utført i kirsebær tre, detaljer i rustfritt og aluminium samt fine tekstiler gir båtene et eksklusivt preg. Konseptet inkluderer store vinduer og opphøyet sitteplass / kart bord. Alle modellene er utformet for optimal utnyttelse av plass og stuerom samt en innredning som fungerer godt under bruk til havs så vel som ved kai.

Verftet tilbyr også tilpasning av innredning og utstyrsliste etter ønske.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien